Характеристики Jeep Джип Grand Cherokee 5.7i HEMI V8 5 дв. внедорожник 5АКПП 2005-2008 г

Появление легенды

В 1970 году разработчики приняли решение подготовить полностью новый автомобиль. В первую очередь, была разработана новая платформа, модель укоротилась до 4,75 метров, зато увеличилась в ширину до 1,9 метра. Изменения коснулись и дизайна. Появились длиннокапотные кабриолет и купе агрессивной внешности, оконная линия повысилась, а также появились своеобразные, необычайно стильные «жабры» на боковинах. Дизайнером этих моделей стал молодой Джон Герлитц. Да и в окраске кузова использовались весьма яркие цвета, что добавляло привлекательности и драйва в дизайн.

Дизайн автомобиля влюблял в себя всех автолюбителей

В итоге клиентам были предложены две версии: стандартная и спортивная. Последняя из которых была названа Cuda, ее отличала кожаная отделка в салоне и сиденья с встроенными подголовниками. Технические характеристики Plymouth Cuda HEMI были следующими: передние стандартные дисковые тормоза, дифференциал повышенного трения и усилитель руля. Сзади стояли барабанные тормоза. Флагманом модельного ряда явилась модификация с двигателем, объемом 7,0 литров V8 Hemi, оснащенный полусферическими камерами сгорания. Этот движок выдавал мощность 425 л. Хотя проверки на измерительном стенде показывали, что мощность двигателя доходила почти до 500 л.с. А причиной занижения характеристик являлось то, что налог в США взимался именно исходя из количества лошадиных сил. И покупатель мог отдать предпочтение тому варианту, за который придется меньше платить впоследствии. До 100 км/ч Hemi Cuda разгонялся за 5,6 секунд, оснащался 4-ступенчатой МКПП. Максимальной скоростью для флагмана являлось 250 км/ч.

Максимальная скорость автомобиля — 250 км/ч

До установки 426 Hemi Barracuda считалась явным неудачником среди маскл-каров. Поэтому ее дебют состоялся только в 1970 году в модификации Plymouth ‘Cuda, когда она составила достойную конкуренцию своему двоюродному брату Dodge Challenger, громко заявившему о себе уже в 1964.

Hemi ‘Cuda 1970 отличался уравновешенностью внешнего вида, а широкая известность его двигателя была даже большей, чем известность самого автомобиля. По крайней мере, от тех ярких представителей эпохи как напоминание остался один лишь двигатель, который и по сей день комплектует крайслеровские модели автомобилей, выдавая при этом до 325 лошадок.

Технические характеристики Plymouth Cuda HEMI были таковы, что эта версия, само собой являлась недешевой, поэтому наряду с ней была предложена еще и AAR Cuda, которую вполне можно назвать дорожной версией гоночной машины. AAR Cuda была облегчена на 50 кг, ее снабдили стеклопластиковым капотом с воздухозаборником, появился задний спойлер.

Мощное сердце легенды — Plymouth Hemi ‘Cuda

Двигатель V8 объемом 5,0 литров имел максимальную мощность в 350 л.с. Тест-драйв Plymouth Cuda HEMI и AAR Cuda явно демонстрировал, что модель почти не уступала Hemi Cuda по динамичности разгона – 100 км/ч достигалось за 5,8 с, максимальная скорость – 220 л.с. По некоторым характеристикам AAR Cuda даже превосходил Hemi Cuda, так доработанные подвеска и рулевое управление делали автомобиль куда более управляемым, да и цена на такую модификацию была значительно ниже. Годовой объем выпуска составил 2700 AAR Cuda и 665 Hemi Cuda. Всего же выпустили около 50 тыс. Barracuda различных модификаций.

Технические характеристики Plymouth Cuda HEMI
Марка автомобиля: Plymouth Cuda Hemi
Страна производитель: США
Тип кузова: купе
Число мест: 2
Число дверей: 2
Объём двигателя, куб.см: 7000
Мощность, л.с./об.мин.: 425/-
Максимальная скорость, км/ч: 250
Разгон до 100 км/ч, с: 5,6
Тип привода: классический задний
КПП: 4МКПП
Тип топлива: АИ-95
Расход на 100 км:
Длина, мм: 4740
Ширина, мм: 1900
Высоты, мм: 1270
Клиренс, мм:
Колесная база, мм: 2740
Размер шин, дюймов:
Снаряженная масса, кг:
Полная масса, кг:
Объём топливного бака:

What made the 6.1 SRT version different

The SRT engine includes numerous modifications from the standard Hemi, such as:

  • Reinforced bulkheads.
  • Larger cylinder bores, by 3.5
    millimeters, honed with torque plates to ensure a truer
    bore.
  • Oil squirters, aimed at the underside of each piston, aided by a special oil pump
    pressure relief valve.
  • Modified oil pan and windage tray.
  • Larger-diameter, flat-top pistons with high-load capability.
  • Revised connecting rods using higher-strength powder metal material. New
    floating piston pins.
  • Crankshaft forged from
    micro-alloy steel, in tri-metal main bearings, with retuned damper.
  • Head ports designed
    with larger cross-sectional area. This allows 11 percent higher flow in
    the intake ports, and 13 percent higher flow in the exhaust ports.
  • A billet steel, high-strength camshaft features more overlap and lift for better performance.
  • Intake valves feature hollow stems and 2 mm larger heads. The hollow exhaust
    valve stems are filled with sodium to dissipate heat.
    Premium valve springs with external dampers enable higher engine speed operation to
    6,400 rpm and allow the peak output
    engine speed to increase to 6,000 rpm from 5,000 rpm.
  • Specially designed intake and exhaust manifolds.
  • Cast aluminum intake manifold with shorter,
    larger-diameter and tapered runners for high-speed tuning. Internal
    runners are core-dipped to smooth the runner finish and improve air
    flow.
  • 14% higher fuel injector flow capacity; higher-flow air
    cleaner box with a tuned resonator delivering a deep
    performance sound character (and good for an extra eight horsepower).
  • Exhaust headers are individual
    tubes encased in a stainless steel shell. Exhaust runners allow
    increased gas flow while maintaining fast catalyst light-off, while
    adding 12 horsepower over the 5.7-liter engine’s cast manifolds.
  • Dual knock sensors with premium
    fuel.

426 Hemi • Older Hemi • «New» 426 Hemi • Other Modern Hemi Engines (and MDS Details) • 8-Speed Automatic

Home •
Engines •
Reviews •
Chrysler 1904-2018 •
Upcoming •
Trucks •
Cars

Spread the word via !

We make no guarantees regarding validity or accuracy of information, predictions, or advice — .
Copyright VerticalScope Inc. All rights reserved. Dodge, Jeep, Chrysler, Ram, and Mopar are trademarks of Fiat Chrysler Automobiles.

Magnums shine bright at Demon Performance MSHS @ VMP DSR Chargers dominate the Carolina Nationals but don’t win Meet the first 8-second Hellcat Charger

Street HEMI Edit

Pistons from 6.1 HEMI

In 1968, the Plymouth Road Runner made its debut with a base price of $2,986. For an additional $714.30, it could be fitted with a Hemi. Out of the 44,599 Road Runners made in 1968, only 1019 were delivered with a Hemi engine.

1971 was the last year for the 426 Hemi option. Between the years 1966-1971 the 426 Hemi option was ordered in approximately 10,000 cars. Very few changes were made to the Hemi motor though its seven year run. Concerns about emissions led to major detuning of all high performance engines. Insuring a Hemi car was also a bit difficult.

In 1993 Mopar began manufacturing a new Hemi block which made parts once again available. A complete Hemi engine is not currently available, but one can be assembled for about $10,000. Today, restored original Hemi cars carry a very high price tag.

Становление маскл-каров

Тогда эти модели были, в основном, молодежными. Ford Mustang выпуска 1964 года испытывал такой успех, какой заставлял конкурентов усиленно трудиться над разработкой подобных моделей. Первыми схватили идею специалисты на концерне Chrysler. Было создано отдельное подразделение, задействованное в разработках. Темпы работ не позволяли долго раздумывать над вариантами кузова. Разработчики сразу отказались от разработки нового купе, а остановились на варианте двухдверной версии Plymouth Valiant. Новой модели дали название Barracuda, по названию морского хищника, способного развивать огромную скорость.

Plymouth Cuda HEMI — легенда среди «muscle car»

Изначально новинка не могла соперничать с Ford Mustang, «восьмерка» которого выдавала 280 лошадиных сил. Barracuda же в базовой модели оснащалась двигателем V6 объемом 2,8 литров и выдавала 101 л.с., а флагман получил «восьмерку» в 4,5 литра и мощностью 180 л.с. Barracuda завоевывала первых поклонников необычным дизайном кузова под названием купе-фастбэк, отличавшимся значительным углом наклона стоек задних. К тому же, заднее стекло было панорамным. Однако этого явно было недостаточно.

Ни панорамный вид, ни оригинальный дизайн, в сочетании с низкой ценой, не могли утолить жажду скорости американской молодежи. Догнать Ford Mustang, объем выпуска которого перевалил за 1,5 миллиона экземпляров, таким образом, не представлялось возможным. До 1970 года Barracuda еще несколько раз модифицировалась в сторону увеличения мощности. С этой целью пришлось пожертвовать даже гидроусилитем руля, так как размеры двигателя с трудом позволяли поместить его под капот. В результате чего была ухудшена управляемость модели. В сочетании с высокой скоростью плохая управляемость — не самая лучшая характеристика для автомобиля. Началась своеобразная гонка вооружений между производителями доступных, легких и мощных мускл-каров. В те времена мало кому было известно о вреде выхлопного газа, и вопрос ограниченности запасов нефти не был таким острым, как сегодня. Американцы партиями скупали компактные, простые и очень мощные авто.

Repair notes

Hesitation when shifting (up to 2005). The engine computer lowers torque
when shifting to preserve transmission life, but a service bulletin covers shift hesitation during
wide-open throttle on early (2005) SRT-8 cars. When the
gas pedal is floored, the engine RPM may go beyond the redline before
the shift from first to second is made, so there’s a “short
hard bump” as the shift begins, especially when
the pedal is floored from about 15 mph. The problem has
been solved with new software, and only applied to cars built before July 25, 2005. There is also reportedly a computer upgrade that fixes intermittent engine RPM limiting and ineffectual A/C in early (pre-2006?) Hemis.

2011 6.4 liter production V8 392 Hemi engines

The 6.4 Hemi (392 Hemi) is used in the 2011 and newer SRT8 cars including the Jeep Grand Cherokee SRT8. The engine is different from the one in the Challenger Drag Pack (the Mopar crate engine); for one, the standard 392 shuts off four cylinders when they are not needed, to increase gas mileage. The crate and production engines have a different bore, stroke, cam, heads, compression, and intake.

For 2015, power in the Charger and Challenger versions of the 392 was boosted from 470 to 485 horsepower, with torque climbing from 470 to 475 pound-feet (in the Grand Cherokee, power was still 470 hp, 465 pound-feet).

oh2o told Allpar readers about the engine in 2005, with horsepower estimated between 450 and 500; in 2008 we firmed our estimate at 480, and in 2010 it was launched with 475 horsepower and 460 lb-ft of torque (on Challenger; on the 2012 Charger SRT8, it was 465 hp and 465 lb-ft; in 2015 Challenger, it is 485 hp, 475 lb-ft). To limit emissions, both spark plugs were used at top dead center and one was used before top dead center to burn off the hydrocarbons, allowing the use of less restrictive catalytic converters.

The 392 Hemi (6.4 liter) will not have MDS (four cylinder mode) when paired with a manual transmission.

A new, expensive but sturdy eight-speed automatic transmission will eventually go along with the 6.4 Hemi, along with the V6 and standard Hemi.

An “Apache 392” has reportedly been under development, a supercharged version pushing out over 600 hp. Rumor has it going into the Challenger and Grand Cherokee. Allpar member “autojunkie” wrote:

Whither the 500 horsepower Hemi?

The 392 was originally rumored to hit 500 horsepower (though Allpar was always more conservative and predicted 450-480 hp). Tom Langston noted that Kraig Courtney, SRT engine design supervisor, had addressed these rumors in Mopar magazine (March/April 2011), saying that they had improved the area under the torque curve at the expense of peak numbers:

  6.1 SRT8 6.4 (392)
As used in… Challenger Challenger
Horsepower 425 @ 6,000 470-485
Torque 420 @ 4,800* 460-475
EPA mpg 13/18 14-15/23

Manual transmission is limited to 410 lb-ft torque.

Горячий Jeep Wrangler HEMI V8 от компании AEV

07.09.2011 | 15:10 4x4TOP.RU

Jeep Wrangler c легендарным мотором V8 HEMI

640×480 |
800×600 |
1024×768 |
1280×960 |
1600×1200

Модель Jeep Wrangler уже давно считается, своего рода, иконой в мире внедорожников, однако при этом по-настоящему «заряженной» модификации у нее пока нет. Таким образом, сделать данный автомобиль «горячим» позволяет лишь поход к тюнеру, специализирующемуся на доработке «Джипов». К числу последних относится компания AEV из США.

Новый мотор развивает 360 лошадиных сил и придает машине нужное ускорение не только на бездорожье, но и по трассе

640×480 |
800×600 |
1024×768 |
1280×960 |
1600×1200

Данное ателье предлагает не просто сделать машину более «внедорожной», но и добавить ей мощности. При этом речь идет не о доработке существующего мотора, а об установке нового агрегата. Под капот Wrangler-а можно установить проверенный 5,7-литровый HEMI V8, который, обладая отдачей 360 лошадиных сил, на 158 «лошадей» мощнее старой 3,8-литровой «шестерки». В AEV утверждают, что установка данного двигателя не требует внесения в конструкцию машины существенных модификаций, но при этом автомобиль значительно выигрывает в динамике. Такого же мнения придерживаются и журналисты, которым удалось побывать за рулем доработанного внедорожника.

Тюнинговый внедорожник может пройти там, где обычный Wrangler спасовал бы

640×480 |
800×600 |
1024×768 |
1280×960 |
1600×1200

Однако двигатель – далеко не единственная составляющая Jeep Wrangler от AEV. Специалисты компании предлагают модернизировать рулевое управление автомобиля, поставить пятидиапазонную автоматическую коробку передач (стандартным является «автомат» на четыре ступени) новые колесные диски собственной разработки. Плюс, можно «пролифтовать» внедорожник на 3,5 дюйма

Этот пакет доработок был создан бывшими инженерами «Джипа», которые уделили особое внимание геометрии подвески, настройкам пружин и амортизаторов (для достижения оптимального баланса в ходе машины по обычным дорогам и бездорожью). И хотя в результате масса автомобиля увеличивается, 360-сильный мотор, по свидетельствам очевидцев, справляется с этим на «отлично»

Благодаря шноркелю Wrangler не боится воды

640×480 |
800×600 |
1024×768 |
1280×960 |
1600×1200

Помимо доработок подвески, восьмицилиндрового мотора и крупных колес AEV предлагает различные аксессуары для модернизации интерьера и экстерьера автомобиля. У них можно найти все, начиная от дополнительной светотехники и заканчивая шноркелями и лебедками. В первую очередь, в компании заинтересованы в продаже полностью готовых машин, поэтому они готовы работать даже с теми клиентами, у которых пока нет своего Wrangler-а. Тюнер сам едет к местному дилеру Jeep, забирает у него автомобиль и проводит все необходимые модификации. Кстати, Если взять модификацию 4×4 Rubicon (36 тысяч 177 долларов в США), то после доработок внедорожник потянет на более чем 74 тысячи долларов. Сумма вполне существенная, однако ощущения от «покатушек» на таком автомобиле стоит куда больше. Правда, нашим покупателям такое удовольствие пока не доступно – в России компания AEV не представлена.

See AlsoEdit

image (between 170-190 pixels)
JEEP

The Fiat Group

Abarth | Alfa Romeo | Autobianchi | Ferrari | Fiat | Lancia | Innocenti | Maserati | Iveco | Chrysler | Dodge | Ram | Jeep

Current

SUVs/Cars: Wrangler JK · Wrangler Unlimited · · Liberty · Compass · Patriot

SRTs: Grand Cherokee SRT8

Historic

SUVs/Trucks: CJ Series · CJ-2A · CJ-3A · CJ-3B · CJ-7/8 · · · CJ-10 · VJ · C101 · C104 · Wagoneer XJ · Wagoneer SJ · Grand Wagoneer · Gladiator · J-Series · Comanche · Forward Control · Cherokee SJ-XJ · Commander · DJ · DJ Postal · Jeepster Commando · FJ · Willys Jeep Truck · Willys Jeep Wagon · Rural (Brazil) · Honcho

Military

J8 · Kaiser M-715 · Willys MB · Willys MA · M-38 · M-38A1 · M-170 · M676 · M677 · M678 · M679 · M606 · M-38A1C · M38A1D · M151 MUTT · Jeep trailer

One-off

Prototype

Bantam Pilot · Bantam BRC-60 · Willys Quad · Ford Pygmy · Budd Ford · Ford GPA · Willys MLW-1 · Willys MLW-2 · X-98 · BC Bobcat · CJ-V35 · CJ-4M · CJ-4MA

Concept

Gladiator · Hurricane · JT · Rescue · Trailhawk · Wrangler Ultimate · Renegade Hybrid Concept · Z5 Concept · Patriot Back Country Concept · EV Prototype · Wrangler Lower Forty Concept · Wrangler Overland Concept · Wrangler J7 Concept · Patriot Extreme Concept · Wrangler Trail Boss Concept · NuKizer 715 Concept · The General Concept · Mopar ImMortal Concept · Mopar XJ Stroker Concept · XJ001 Concept · DJ-3A Pickup · XJ001 · XJ002 · Cowboy · Jeep II · Cherokee Targa · Comanche Thunderchief · Rubicon Wrangler · JJ · Freedom · Wagoneer 2000 · Concept 1 · Ecco · Cherokee Casablanca · Wrangler Ultimate Rescue · Fender Jeep Wrangler · Dakar · Icon · Journey · Jeepster Concept · Cherokee Total Exposure · Varsity · Commander Concept · Jeep Willys · Jeep Willys 2 · Wrangler Tabasco · Wrangler Patriot · Wrangler Mountain Biker · Grand Cherokee Concierge · Treo · Liberator CRD · Aggressor · Renegade · Grand Cherokee Kirkwood Edition · Compass Concept · Grand Cherokee Bluetec · Sportif · Harlequin · Station Wagon Concept · FC Concept · Wrangler Scrambler · Unlimited Rubicon CRD · Rubicon King · SoBe Jeep Wrangler · Wrangler Gamer · Wrangler Commando · Burton Snowboards Wrangler · American Racing Jeep Wrangler · Jeepster 2 · DJ-3B · Grand Cherokee Colorado

SRT · Mopar · HEMI · Jeep four wheel drive systems · List of Jeep axles · List of Jeep transfer cases · Jeep Transmisson Info · List of Jeep engines · AMC and Jeep transmissions · Toldeo Complex · Belvidere Assembly Plant · Jeep portal

name of founder/s A division of Fiat S.p.A
« previous — Jeep road vehicle timeline, 1980s–present
Type 1980s 1990s 2000s 2010s
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1
Dispatcher DJ-5/6
Compass MK
Patriot MK
Cherokee / Wagoneer XJ Liberty KJ Liberty KK
Cherokee (SJ)
Wagoneer SJ Grand Wagoneer SJ Commander XK
Comanche MJ
Honcho/J10-20 Series

Specific advantages

The source for most of this information is Popular Hot Rodding.

The cam was placed high up in the block to keep the pushroads as
short as possible. The hollow cam has oversized journals and lobes to
minimize side loading on the roller-style lifters. The valve springs
are beehive types, more effective than standard springs so they can be
lighter, with less lifter collapse. Rockers have much less inertial
mass than usual, with the form and size carefully designed for a
conservative .500 inches of lift; but the valves flow well enough to
make this more than enough.

The engine has been designed for lighter weight. The new
Hemi is precision cast, which allows it to be lighter than a typical
5.7 liter engine, even with a taller deck height than Chevy’s; and,
partly to counter the inertia of its relatively long stroke, the
pistons were made light as well, using cast eutectic alloy. The
slipper-style piston has much in common with racing pistons, with a
weight of 413 grams. For longevity, the Hemi pistons use a hard anodize
on the top ring land, to act as a heat barrier and anti-micro weld mix,
and to allow the top ring to be only 3 mm from the top of the piston,
cutting emissions while bringing more power. As with the old 426 Hemi,
the rings are also relatively thin. Also in common with racing engines
is a reservoir groove underneath the top ring, to reduce the pressure
between the top and second ring.

The skirt is coated to allow for variance in production piston
sizes, increase the fit for ring seal, and reduce piston noise. The
lightweight wrist pin is also high-set.

The crank has larger inner counterweights than equivalent Chevy
engines; but their weight is offset by the lighter pistons and rods. A
windage tray sits underneath the crank, while the serpentine belt
pulley also acts as a torsional vibration damper. The connecting rods
are also designed for strength and low weight, negating the need for a
balance pad. A cap bolt is used instead of a through bolt.

A speed density system is used for
measuring air into the engine rather than air mass.

The 2 inch ports flow 270 cfm at .600 inches of lift, with peak flow
at .375 inches. At .250, the stock head also had excellent flow. The
exhaust port hits 161 cfm at .600 lift, with a 1.55 inch valve. Both
have unusually good velocity and distribution throughout their range —
even compared with a Chevy LS6 engine. The engine apparently takes well
to simple porting.

 

The original Hemis and the current one both have dual rocker shafts,
large (similarly sized) valves, and two valves per cylinder arranged in
a similar pattern for efficiency. The engine’s unique two-valve hemispherical combustion chamber
provides impressive air flow, torque, and power.
Fifty-six pounds lighter than the 5.9-liter V-8, the 5.7-liter Hemi
produced 41% more power and 12% more peak torque in its original form.

An electronic throttle control system compensates for changes in the engine load needed
by the air conditioning system, compressor, alternator, power steering
pump and automatic speed control.

Street HEMI Edit

Pistons from 6.1 HEMI

In 1968, the Plymouth Road Runner made its debut with a base price of $2,986. For an additional $714.30, it could be fitted with a Hemi. Out of the 44,599 Road Runners made in 1968, only 1019 were delivered with a Hemi engine.

1971 was the last year for the 426 Hemi option. Between the years 1966-1971 the 426 Hemi option was ordered in approximately 10,000 cars. Very few changes were made to the Hemi motor though its seven year run. Concerns about emissions led to major detuning of all high performance engines. Insuring a Hemi car was also a bit difficult.

In 1993 Mopar began manufacturing a new Hemi block which made parts once again available. A complete Hemi engine is not currently available, but one can be assembled for about $10,000. Today, restored original Hemi cars carry a very high price tag.

Dual spark plugs

Michael E. Gemmel wrote: “Each cylinder has an ignition coil pack over one spark plug, and a
regular plug wire connected to the other spark plug. Further, the coil
pack also has a plug wire attached to it that extends to the opposite
cylinder bank. Each cylinder shares a coil pack with
another cylinder. Each of the two plugs on a given cylinder is fired
by a separate coil. One plug has a coil directly attached, and the
other is fired via an ignition wire connected to a coil located on
another cylinder on the opposite bank. The benefits would be one-half
the number of coils (8 vs. 16) compared to each plug having its own
coil, and of course less weight.”

“Cryptojoe” wrote: “The extra plug fires during the power stroke to more fully burn the hydrocarbons. … the second ignition allows additional power in the down stroke while lowering the need for restrictive catalyst plates in the converter.

“In the 1980s Japanese manufacturers reduced unburned hydrocarbons by placing spark plugs either in the exhaust pipe (which fired with every piston ignition) or in the exhaust manifold (which fired each time their corresponding cylinder fired). Chrysler morphed this idea to include dual fired plugs on each cylinder, which allows the firing to take place closer to top dead center, and then again when the piston is on the back side of the power stroke.”

Patrick added: “This NOx and ozone. Full combustion results in heat, water, and carbon dioxide. NOx emissions are only significant during incomplete or partial combustion, due to the lack of available oxygen, high temperatures, and various chemical reactions. That’s why catalytic converters have been standard on cars for the past 3 decades. The extra set of spark plugs on the HEMI and on previous engines are designed to reduce emissions before a catalyst is needed. They add some horsepower, but not very much.”

Помогла статья? Оцените её
1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд
Загрузка...
Добавить комментарий
Adblock
detector